maandag 7 november 2016

Tutorial | Je eigen naaimachinehoes naaien - het in elkaar naaien!

Vandaag het laatste deel van de naaimachinehoes-tutorial! Na deel 1 en deel 2, waarin al het voorwerk is gedaan komen we nu toe aan het eindresultaat. 
We beginnen deel 3 met twee zijpanden en een middenpand van fleece voor de voering en twee zijpanden en een middenpand in buitenstof, waar de vakken al opgenaaid zijn.

De buitenkant

























De zijpanden moeten met de goede kant tegen de goede kant van het middenpand gespeld worden. Ik doe dat zoals op deze foto. Ik begin aan de voorkant (de onderkant waar de voorvakken zijn opgenaaid) met het vastspelden. Als ik bij de bocht komt dan vouw ik het middenpand mee, zodat ik de stofranden goed lang elkaar kan laten uitkomen. Bij de volgende bocht doe ik hetzelfde tot ik aan de andere kant uitkom.


























De andere zijkant doe ik op dezelfde manier en pas als alles op de plaats is vastgespeld ga ik verder met het vastnaaien.















Als je net als ik lussen aan de bovenkant wilt meenaaien dan is dit het moment om ze mee te stikken. Stop de lussen met de lus-kant tussen de twee stoflagen op de plaats waar je ze wilt hebben. Had je nog geen lussen genaaid? Hier kun je lezen hoe ik twee hele snelle lussen maakte.


























Ik haalde het door mijn lockmachine, waardoor het in één keer werd gesneden en gelockt (genaaid en afgewerkt). Als je alleen je naaimachine gebruikt kun je het met een rechte steek naaien en met een zigzag afwerken.

De buitenkant is nu bijna klaar!





























Omgekeerd -en ongestreken- ziet het er nu ongeveer zo uit. 

De voering






























Met de fleece doe je precies hetzelfde. En omdat er nu geen zakken bij op zitten of lussen tussen hoeven is dat een fluitje van een cent. 

Afpassen

























Beide lagen zitten in elkaar. Tijd om te passen. Hang de fleece over je machine en de buitenkant er overheen. Nu heb je precies de maat en dikte van je hoes. Misschien zijn er stukken die je nog wilt innemen? Nu kan het nog! Bekijk ook de onderrand van je hoes.

Als je de lengte goed vindt en je hebt nog een centimetertje naadwaarde over dan kun je de onderrand blind vast stikken zonder band er tussen. De voorvakken en het zijvak komen dan tot onder aan je hoes. Ga je liever voor een biasrandje dan maak je de onderkant nu precies op de gewenste lengte op maat en naai je de twee lagen met bias aan elkaar vast. 


Ik ging voor een afwerking met een band onderaan. Dit leek me praktisch voor de spullen die ik in de vakken bewaar (scharen etc), die komen dan niet uit op mijn werkblad, maar hangen er boven.

Band maken


























Breedte
Om band te maken meet je eerst precies de omtrek van de onderrand van je hoes op. Ik heb daarvoor mijn hoes plat op tafel gelegd, de onderkant opgemeten en maal twee gedaan. Tel hier twee cm bij op (een cm naadwaarde per kant) en je hebt de breedte.

Hoogte
De hoogte van je band kun je zelf bepalen. Bedenk wel dat er van je hoes nog een cm naadwaarde 'af' gaat, als je de hoogte opmeet. Tel er ook nog een cm naadwaarde bij op om de band vast te kunnen stikken en doe het totaal maal twee of strijk je stof eerst dubbel en meet daarna de hoogte op de dubbel stof.

Zijkanten aan elkaar stikken
Leg nu je stof opengevouwen neer, zoals hierboven. Vouw de ene zijkant naar de andere zijkant (goede kanten op elkaar) en stik de rand op één cm aan elkaar vast. 


























Vouw je band weer dubbel en het ziet er als het goed is ongeveer uit als hierboven.


























Alle delen in elkaar vouwen
Nu vouw je de delen als volgt in elkaar. Leg eerst je buitenstof neer, met de goede kant naar buiten. Dan komt de band (die met de goede stofkant naar buiten dubbelgevouwen is, zoals op de vorige foto). Die leg je er aan de onderkant omheen met de vouw naar boven en de losse kant gelijk aan de rand van je buitenstof. Let goed op waar je de naad wilt hebben. Ik heb deze in het midden van de achterkant geplaatst, maar het kan ook zijn dat je deze gelijk met een hoeknaad wilt hebben.
De voering leg je er als laatst omheen. Dit gaat zoals de foto hierboven, met de stiksels naar buiten en de goede kant naar binnen. 

Vastspelden
Begin met het vastspelden van alle hoeken. Zorg dat de naden van binnen- en buitenstof gelijk uitkomen en speld dit in elke hoek vast. Daarna kun je per kant de randen vastspelden om de stoflagen op de plaats te houden.

Keergat
































Het is tijd om de stoflagen rondom aan elkaar vast te stikken, maar aan de achterkant laat je een stuk open. Dit is het keergat waardoor je de naaimachinehoes weer omkeert. 









































Het lijkt al net echt ;). Voordat je het keergat dicht naait kun je het nog een keer afpassen. Bekijk of de lengte goed is en of het band mooi om de machine valt. 


























Als je elastiek of bandversteviging erdoor wilt rijgen is dit het moment. Gebruik het keergat als in-/ uitgang en een veiligheidsspeld om het elastiek erdoor te rijgen.


























Met de hoes over je machine bepaal je makkelijk hoe strak je het elastiek wilt aantrekken. Maar met de veiligheidsspeld het elastiek op de juiste maat vast, dan kun je de hoes van je machine halen om het elastiek aan elkaar te naaien.


























Het keergaat dichtnaaien doe je het makkelijkst door met een rechte steek vlak boven het band alle lagen door te stikken. Dit geeft gelijk een strak resultaat! Nog wel even de hele hoes strijken en dan gauw over je machine hangen en volhangen met spulletjes :).





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten