donderdag 3 november 2016

Tutorial | Je eigen naaimachinehoes naaien - het klaarmaken van voorvakken en zijvak

In 'real life' heb ik al veel plezier van mijn nieuwe naaimachinehoes. Maar hier op mijn blog moeten we nog gaan beginnen met het echte werk, het naaien. Vandaag gaan we verder waar we in het vorige deel van deze tutorial gestopt waren. Met je eigen maten zijn de patroondelen getekend, overgenomen op de stof en uitgeknipt/gesneden. Ik bedacht me dat het handiger was om de rest even in tweeën te splitsen. In deze tutorial gaan we de voorvakken en het zijvak klaarmaken, en in het laatste deel naaien we alles aan elkaar!

Het voorvak

















Maak om te beginnen een rechte bias rand aan de bovenkant van je voorvak.

(Vind je dit lastig? Kijk dan eerst deze video!)

















Als je wilt kun je je voorvak net als ik opleuken met sierband. Dit doe je natuurlijk helemaal naar eigen smaak en inzicht. Als je een merkje, logo of andere applicatie op je voorvak wilt naaien is dit een goed moment om dat te doen. (Op deze video laat ik zien hoe ik mijn sierband netjes vast stik.)


















Leg nu je voorvak op de korte kant van het patroondeel dat over de bovenkant van de machine komt (het grootste deel). Je heb nu al aardig zicht op hoe de voorkant er uit komt te zien. Bepaal dan de breedte die je voorvakken mogen hebben. Houd er rekening mee welke spullen je er straks in wilt opruimen.


















Als je de breedte bepaald hebt zet je de stiklijnen uit met kopspelden. Door het gebruik van kopspelden hoef je niet op de goede kant van de stof te tekenen/krijten en heb je gelijk de stoflagen aan elkaar gespeld.
De richting waarin je gaat naaien is vanaf de onderrand, naar de biasrand. Houd hier rekening mee met de richting waarin je je spelden insteekt zodat je ze tijdens het naaien gemakkelijk eruit kunt halen.



















Op bovenstaande foto heb ik de vakken al gestikt. Als je goed kijkt boven de pijl dan zie je dat het stiksel niet eindigt in een rechte streep, maar opsplitst als een katapult. Dit is om uitscheuren te voorkomen. Wel zo handig als je net als ik met grote regelmaat van plan bent om spullen in en uit de vakken te halen;)

[En voor de duidelijkheid, op deze foto ligt mijn werk ivm de naairichting dus ondersteboven.]


Het zijvak


































Om te beginnen krijgt het zijvak een tunnel van bias aan de achterzijde/ verkeerde kant van de stof. Deze tunnel dient om straks elastiek doorheen te rijgen zodat het zijvak mooi om het voetpedaal heen sluit. Het naaien van de tunnel is een heel leuk werkje om te doen, omdat het er dan gelijk zo mooi uitziet! (Ook hier is een video uitleg van, klik hier om het te zien.)


En natuurlijk kan ook het zijvak versierd worden met sierband, ik ging weer voor twee 'streepjes'.

Zijvak aan het zijpand vast spelden


























Het zijvak kan nu op het zijpand gespeld worden. Dit doe je door eerst de zijkanten vast te spelden op zo'n manier dat de onderkant van zijpand en zijvak gelijk eindigen. Daarna speld je de onderkant van het zijvak vast. 
Het zijvak heb je als het goed is zes cm breder gemaakt dan het zijpand (zie hier). Dit verschil vouw je er aan de zijkanten tussen. Dus drie cm per kant, wat dubbelgevouwen uitkomt op een 'inham' van anderhalve cm aan beide onderkanten.

















Elastiek rijgen en vast stikken maar
Voordat je het zijvak vast stikt moet het elastiek er in geregen worden. Met een veiligheidsspeld rijg je dit eenvoudig door de biastunnel.
Kies eerst de lengte van je elastiek in ontspannen toestand, want dit bepaald hoe strak je zijvak zich later zal aantrekken. Als je wilt dat het zijvak zich helemaal sluit houdt dan ongeveer de breedte van je zijpand aan. Wil je liever dat het zijvak iets openblijft dan kun je het elastiek langer houden.


Begin met het rijgen tot het einde van je elastiek (bijna) gelijk is met de zijkant van je stof. Het begin met de veiligheidsspeld zit nu nog in de tunnel. Met een kopspeld of tweede veiligheidsspeld kun je het elastiek daar op de plaats houden zodat het niet naar binnen schiet. Dit doe je door je speld op ongeveer een cm van de rand door het elastiek en beide stoflagen te spelden (op bovenstaande foto was het elastiek nog niet op de plaats en vastgespeld).

















De vastgespelde zijkant kun je nu vastnaaien. Natuurlijk gebruikte ik hiervoor mijn nieuwe maatje, de lockmachine. Maar dit kun ook gewoon met je naaimachine aan elkaar zigzaggen.
Zodra je elastiek goed vast zit rijg je de andere kant verder tot aan het einde, waar je het opnieuw vastspeld om terugschieten te voorkomen. Dan lock of zigzag je ook de onder- en andere zijkant verder aan elkaar vast en is je zijvak klaar.

Zoals je kunt zien op de foto was mijn elastiek net iets korter dan de breedte van het zijpand.


Klaar om in elkaar te zetten



Als je alles op een rijtje legt heb je nu bovenstaande delen klaar liggen om in elkaar te zetten. Zoals je wel kunt zien was het bij mij een -ongestreken- rommeltje. Maar hee, dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen;). Het enige wat nog ontbreekt is de band onderaan, maar de onderafwerking bepaal je toch het best als de rest al klaar is omdat je het dan op je machine kunt bekijken.

Wil je gelijk verder met het laatste deel van deze tutorial? Klik dan hier!
Veel plezier :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten