zaterdag 29 oktober 2016

Twee lussen in één minuut


Bij het naaien van mijn naaimachine hoes had ik lussen nodig. Ze hoefden niet perfect, maar gewoon netjes en praktisch en ik wilde er vooral niet onnodig veel tijd aan besteden. Het doel van de lussen was het gemakkelijk eraf kunnen tillen van de hoes en -omdat ik in de vakken wat naaispullen wil bewaren- de hoes te kunnen ophangen zodat ik de spullen ook tijdens het naaien makkelijk kan pakken of opruimen. Een verplaatsbare organizer ofzoiets.

Ik deed het zoals hieronder beschreven en had daarmee twee lussen af in één minuut. Oke eerlijk is eerlijk, het strijken heb ik uitgesteld tot aan het eind van het hele 'hoes-project'. En mijn lockmachine was klaar voor gebruik, met een naaimachine mag je er zeker een halve minuut bij optellen;)















Ik begon met het afknippen van een stuk stof dat ongeveer twee keer de lengte en een centimeter meer dan twee keer de breedte had van hoe ik mijn hengsels uiteindelijk wilde hebben.






















Deze stof vouwde ik dubbel met de goede kant naar buiten en lockte ik langs de lange kant. 
(Met een naaimachine zou ik voor een rechte steek met een zigzag rand zijn gegaan, vandaar die extra halve minuut;))





















De afgewerkte strook halveerde ik, zodat ik twee even lange delen had.



Daarna draaide ik de stof op zo'n manier dat de afwerking (gelockte rand) aan de binnenzijde van de lus uitkwam. De lus ging dubbel en om het vast te zetten gingen beide lussen nog even door de overlock. Met een naaimachine zou dit ook prima met een zigzag óf rechte steek kunnen, want uiteindelijk worden de lussen meegestikt in de rand van de naaimachinehoes. 

Al met al nam het maken van deze tutorial dus nog meer tijd in beslag dan de lussen zelf:) Oh ja, en na het strijken zagen ze er ook nog best deftig uit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten