maandag 24 oktober 2016

Een rechte biais rand naaien


Een naaimachine hoes naaien stond al ruim tien jaar op mijn to do list. Maar het meegeleverde plastic geval deed het prima en ik bleef het maar uitstellen. Tot de plastic hoes uit elkaar hing en ik er vorige week eindelijk werk van ging maken. De tutorial van mijn naaimachine hoes zal ik zeker gaan bloggen, maar vandaag alvast de tutorial om een rechte biais rand te naaien. Als je je biais netjes en recht kunt naaien is dat in het eindresultaat goed terug te zien, dus is het zeker de moeite om hier wat aandacht aan te besteden.


Om te beginnen vouw je je biais band (of bias tape) open en spelt je het tegen de achterkant van de stof. 


Nu kun je je biais op twee manieren vast stikken.

1)  Met een rechte steek stik je in de eerste vouw. Het voordeel hiervan is dat je biais tot aan de vouw vastzit, hierdoor kun je het later makkelijk en met een strakke lijn omvouwen. Deze manier gebruik ik wanneer ik meerdere lagen stof er tussen stik of bij een rand met hoeken/bochten.






2) Met een zigzag steek maak je de lagen aan elkaar. Op de foto's van deze tutorial heb ik hiervoor gekozen, omdat ik hier een enkele laag stof gebruik en alleen een rechte lijn maak. Het voordeel van de zigzag is dat je in dezelfde stap het rafelen tegen gaat, wat bij sommige stoffen handig kan zijn.



Als je biais nu plat legt en je werk omdraait ziet het er ongeveer uit als hierboven.



Nu vouw je je biais om de rand. Als je alleen voor de zigzag hebt gekozen moet je nu opletten dat je het niet te strak aantrekt omdat je de achterkant ook netjes op de vouw wilt houden. Je kunt de rand voordat je hem vast stikt met spelden op de plaats houden. Maar met een rechte lijn en gemakkelijke stof kun je het ook met je handen begeleiden voordat de rand onder de naald door rolt.


Het doorstikken doe je aan de voorzijde/ goede kant van je stof. Dan zie je direct het resultaat. Omdat je de biais er netjes omheen hebt gevouwen weet je dat de achterkant ook op de juiste afstand van de rand wordt doorgestikt.


En tadaa, je rechte biais rand is een feit!
Nu is dat voorvak van de naaimachine hoes dus een eitje.. Maar dat komt later :).

Wil je ook de videotutorial bekijken? Klik dan hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten